Hoppa till innehåll

Budgetbesparingar inom social- och hälsovården hotar att drabba samma grupper av människor i utsatt ställning

Diskrimineringsombudsmannen har under sommaren avgett flera utlåtanden om regeringens propositionsutkast till social- och hälsovårdsministeriet. Ombudsmannen påpekar att propositionernas kumulativa effekter inte har utvärderats under remissbehandlingen. Enligt propositionen verkar budgetbesparingarna drabba samma grupper av människor.

Regeringen har utarbetat flera preliminära budgetförslag för social- och hälsovården samt den sociala tryggheten. Diskrimineringsombudsmannen har bland annat avgett utlåtanden om ändring av hälso- och sjukvårdslagen och lagen om högskolestudenternas studerandehälsovård, ändringen av förordningen om klientavgifter samt ändringarna som föreslagits för FPA:s system och ersättning för rehabilitering. Utlåtanden har även getts om ändring av sjukförsäkringslagen som berör tilläggsfinansiering för FPA-ersättningar och ändring av lagen om utkomststöd som berör celiakistöd. Enligt budgetförslaget hotar budgetbesparingarna att drabba samma grupper av människor.

– Budgetbesparingarna verkar drabba dem som får sociala förmåner och dem som använder den offentliga primärvården. De här är ofta personer i utsatt ställning, såsom personer som är äldre, arbetslösa, har funktionsnedsättning eller långtidssjukdomar, sammanfattar diskrimineringsombudsman Kristina Stenman.

De föreslagna tilläggsfinansieringarna verkar å andra sidan rikta sig mot folkgrupper som har relativt bra inkomst och har det relativt bra ställt. Det framgår till exempel av de verkställda och planerade satsningarna på FPA-ersättningar för att använda privat hälsovård. Grundlagen kräver att offentliga myndigheter ska säkerställa tillräckliga social- och hälsovårdstjänster för alla samt främja befolkningens hälsa på ett jämlikt sätt. 

Diskrimineringsombudsmannen påpekar att effekten av nästan alla propositionsutkast konstaterats vara att propositionen kan öka mängden personer som ansöker om och får utkomststöd. Risken för att antalet som får utkomststöd ökar har fastställts vid lagberedning i samband med de olika propositionerna. 

När de kumulativa effekterna av alla propositioner beaktas verkar det sannolikt att antalet personer som får utkomststöd kommer att öka. Det här understryker vikten av att utvärdera propositionernas kumulativa effekter redan vid lagberedningen eller senast vid remissförfarandet.

Offentliga myndigheter har en skyldighet att främja faktisk likabehandling

Enligt diskrimineringslagen har offentliga myndigheter en skyldighet att främja att faktisk likabehandling verkställs och ska vidta behövliga åtgärder för att främja likabehandling. Den här skyldigheten gäller även lagstiftare, och skyldigheten måste vara den centrala utgångspunkten vid lagberedning.

I regeringens propositionsutkast har till exempel indragningen av rehabiliteringspenningen för dem som deltar i yrkesinriktad rehabilitering för unga motiverats med att propositionen främjar jämlikhet, eftersom den positiva särbehandlingen av unga upphör.

– Det är synnerligen oroväckande att regeringen påstår sig främja jämlikhet på ett sätt som betonar samma behandling för alla, när regeringen i stället kunde främja faktisk likabehandling. Offentliga myndigheter har en skyldighet att främja faktisk likabehandling – vid behov ska den verkställas genom åtgärder som innebär positiv särbehandling, konstaterar diskrimineringsombudsmannen.

Ombudsmannen har även gjort ett utlåtande om ett propositionsutkast om hälso- och sjukvårdstjänster för papperslösa personer, eftersom det anses försvaga de grundläggande och mänskliga rättigheterna för papperslösa personer. De föreslagna ändringarna försvagar till exempel rätten till det bästa möjliga hälsotillståndet och rätten till tillräckliga hälso- och sjukvårdstjänster samt till oundgänglig omsorg. Läggs den här ändringen till de många andra lagändringar som bereds och som berör utlänningars rättigheter äventyrar propositionen att utlänningars rättigheter tillgodoses i Finland.

Läs vårt utlåtande (på finska):

Lausunto sairausvakuutuslain 2- ja 3-luvun muuttamiseen

Lausunto toimeentulotuesta annetun lain muuttamiseen

Lausunto sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 56 a §:n muuttamiseen (paperittomat) 

Lausunto Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain ja eräiden muiden lakien muuttamiseen 

Lausunto kansaneläkelain, Kansaneläkelaitoksen kuntoutusetuuksista ja kuntoutusrahaetuuksista annetun lain sekä eräiden muiden etuuslakien muuttamisesta (alaikäraja)

Lausunto sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen muuttamisesta

Lausunto terveydenhuoltolain ja korkeakouluopiskelijoiden opiskeluterveydenhuollosta annetun lain muuttamisesta (perusterveydenhuollon hoitotakuu)

13.09.2024