Vem som helst kan identifiera när barn utsätts för människohandel: det viktigaste är att agera om det finns oro
I diskrimineringsombudsmannens nya utredning konstaterades att människohandel riktad mot barn i många fall har pågått över ett år. Vi måste kunna identifiera utnyttjandet i ett så tidigt skede som möjligt för att den onda cirkeln av utnyttjandet ska brytas och barnet få hjälp.
Diskrimineringsombudsmannen publicerade i maj utredningen Barn som föremål för människohandel. I utredningen granskades människohandelsbrott mot barn som lett till åtal och domar som getts för dem i Finland. En mycket anmärkningsvärd iakttagelse är att strafflagen inte ger barn ett tillräckligt skydd från utnyttjande i samband med människohandel.
Av domarna framgick det att hos en del av de barn som fallit offer för människohandeln hade utnyttjandet pågått under en lång tid. Närmare hälften av åtalen gällde utnyttjande som pågått i över ett år. I en tredjedel av åtalen handlade det om utnyttjande av barn som pågått i över fyra år. De här är enormt långa tidsperioder i ett barns liv.
Utifrån materialet om domar är det inte möjligt att på ett omfattande sätt utreda, vem som har upptäckt eller identifierat människohandeln, eller vilka stödtjänster barnet har fått. Materialet kan endast ge enstaka observationer om barnets situation utöver brottmålet eller om stöd och tjänster som mottagits. Myndigheterna har en omfattande skyldighet att göra en barnskyddsanmälan och, vid misstanke om våld mot barn, även göra en polisanmälan. Vem som helst som oroar sig för ett barns situation kan göra en barnskyddsanmälan.
Av en del av domarna framgick det att misshandeln hade upptäckts av en vuxen som på något sätt kände till barnets liv. Att upptäcka den oroväckande situationen och försöka föra ärendet framåt ledde inte alltid till att myndigheter utredde eller ingrep i situationen. I enstaka fall framgick det att brottsanmälan eller barnskyddsanmälan till en början inte ledde till några åtgärder. Människohandeln fick fortgå även om det funnits oro och försök att ingripa. I materialet om domar fanns enstaka fall där barn isolerats, men i regel gick barnen i skolan. I en del fall hade familjen en klientrelation hos socialservice eller barnskyddet. Barnen har alltså inte varit utom räckhåll för samhället.
Handboken om att identifiera människohandel och hjälpa dess offer är under utveckling och ska vara till stöd för yrkespersoner
Offer för människohandel identifierar ofta inte sin egen situation som föremål för utnyttjande, en sådan psykologisk kontroll är typisk för människohandel. Barnet kan tro att det agerar av egen vilja eller rädas olika typer av följder om det berättar om sin situation. Beroende på sin ålder och utvecklingsnivå har barnet nödvändigtvis inte förmågan att förstå eller verbalisera sin situation. Därför är det viktigt att de yrkespersoner som arbetar med barn, såsom barnskyddet, skolor, ungdomsorganisationer får utbildning i misshandel som riktar sig mot barn och för att identifiera utnyttjandet. Om det finns oro för ett barn, måste situationen utredas.
Det är viktigt att utnyttjandet identifieras som människohandel av många olika orsaker. Det är möjligt att ingripa i utnyttjandet samt att hjälpa, stöda och skydda barnet från att utnyttjas igen. Europarådets konvention om åtgärder mot människohandel förpliktar oss att identifiera offer och förhindra att de blir offer igen.
Expertgruppen GRETA, som övervakar att konventionen genomförs, publicerade sin tredje bedömningsrapport om Finland i juni. GRETA fäste även uppmärksamhet vid att identifiera människohandel som riktar sig mot barn, att hänvisa barn som fallit offer till hjälp och att utbilda myndigheter i att identifiera olika former av människohandel. Justitieministeriet bereder en handbok för myndigheter i att identifiera och hänvisa offer för människohandel till hjälp. GRETA har redan tidigare rekommenderat att ifrågavarande verksamhetsmodell utformas, och till dess utformning förpliktar i fortsättningen EU:s direktiv om människohandel som nyligen reformerats.
För att den ska bringa fördelar måste olika myndigheter, däribland kommuner och välfärdsområden, förbinda sig att ta verksamhetsmodellen i bruk på brett plan. Målet är att identifiera människohandel i ett så tidigt skede som möjligt och att effektivt ingripa i utnyttjandet för att hjälpa offret. Det behövs ett omfattande samarbete mellan myndigheter och organisationer för att bekämpa människohandel som riktar sig mot barn, och verksamhetsmodellen är ett verktyg för att göra det.
I sin utredning Barn som föremål för människohandel gav diskrimineringsombudsmannen rekommendationer som kan effektivera identifieringen av människohandel som riktar sig mot barn och hjälpandet av offer. Utöver utbildning och handledning är det viktigt att verksamhetsmodellen för att identifiera offer för människohandel och hänvisa offren till hjälp tas i bruk så fort den är färdig. Vi måste stärka barncentreringen och identifiera barnets sårbarhet. Med olika åtgärder måste vi säkerställa, att inte ett enda barn måste leva år av sin barndom som offer för människohandel.
*Den 30 juli är den internationella dagen mot människohandel. Temat år 2024 är barn. Mer information om FN:s drog- och brottsbekämpningsbyrå UNODC:s (UN Office on Drugs and Crime) webbplats.