Utredning: Likabehandling och jämställdhet bör främjas starkare inom småbarnspedagogiken – diskriminering och trakasserier som barn upplever ska förebyggas effektivt
En nyligen utgiven utredning av diskrimineringsombudsmannen visar att likabehandlings- och jämställdhetsplaneringen görs i enlighet med förpliktelserna i merparten av verksamhetsställena inom småbarnspedagogiken. Planeringen behöver dock utvecklas vidare och beaktandet av alla diskrimineringsgrunder göras effektivare. Samtidigt är det viktigt att stärka kompetensen och de praktiska åtgärderna för att förebygga diskriminering och trakasserier som barn upplever inom småbarnspedagogiken.
I samband med olika utredningar har det under de några senaste åren kommit fram oroväckande fall där redan mycket unga barn har upplevt diskriminering eller trakasserier till exempel på grund av sitt ursprung, sin religion, en funktionsnedsättning eller sitt hälsotillstånd. Dessutom blir diskrimineringsombudsmannen upprepade gånger kontaktad gällande misstankar om diskriminering inom småbarnspedagogiken, skolan och hobbyverksamheter.
Väl genomförd likabehandlings- och jämställdhetsplanering styr personalen till att möta alla barn och familjer likvärdigt och jämlikt och skapar rutiner i vardagen som förebygger diskriminering.
Diskrimineringsombudsmannens utredning som publicerades idag ger aktuell information om läget för diskriminerings- och jämställdhetsplaneringen inom småbarnspedagogiken och om utvecklingsbehoven. Den första utredningen om operativ diskriminerings- och jämställdhetsplanering inom småbarnspedagogiken bekräftar kunskapsunderlaget som hänför sig till ämnet. Den stöder det planmässiga arbetet för jämställdhet och likabehandling inom småbarnspedagogiken och verkställandet av den lagstadgade planeringsskyldigheten. En enkät till alla kommuner i Fastlandsfinland och till privata aktörer inom småbarnspedagogiken genomfördes som en del av utredningen.
Utredningen utgör en del av planen för verkställande av den nationella barnstrategin (2024–2027). Diskrimineringsombudsmannen har genomfört utredningen med finansiering för planen för verkställande av barnstrategin, på beställning av statsrådets kansli.
Planering av likabehandling och jämställdhet skapar nya förfaranden som stöder icke-diskriminerande verksamhet i fostringsarbetet i vardagen
Utredningen visar att i merparten av verksamhetsställena för anordnare av småbarnspedagogik var planerna för likabehandling och jämställdhet färdiga redan före utgången av övergångstiden för uppgörande av planer för likabehandling enligt diskrimineringslagen. Nästan hälften av kommunerna i Fastlands-Finland deltog i enkäten som genomfördes som en del av utredningen.
Planerna grundade sig dock sällan på en övergripande bedömning av separata verksamhetsställen som beaktar alla diskrimineringsgrunder, varvid sambandet mellan åtgärderna för främjande som valts till planerna och verksamhetsställets utvecklingsbehov förblir bristfälligt. När bedömningen görs och åtgärder som främjar likabehandling planeras är det viktigt att fästa mer uppmärksamhet än tidigare vid olika befolkningsgruppers situation. Det är viktigt att verksamhetsställena inom småbarnspedagogiken har planer, men genomförandet av dem i praktiken måste befästas så att planeringen ger starkare stöd till främjandet av likabehandling och jämställdhet i vardagsverksamheten.
Ytterligare lyfter utredningen fram behovet att stärka kunskaperna hos de anställda inom småbarnspedagogiken om främjande av likabehandling och jämställdhet. Utredningsfasen i planeringen blir lätt en rutinmässig insamling av information, om det saknas en tillräcklig begreppsmässig uppfattning om diskriminering som samhällsfenomen och om principerna för planering av likabehandling och jämställdhet.
Det är nödvändigt att satsa starkare på utveckling av kompetensen inom såväl utbildningen som strukturerna på arbetsplatserna. Även anordnare av småbarnspedagogik ska stöda de anställdas möjligheter att stärka sin kompetens.
Separata planer för varje verksamhetsställe ger de bästa förutsättningarna för förverkligande av likabehandling och jämställdhet för barnen
Ändringen i diskrimineringslagen som trädde i kraft hösten 2024 avlägsnade skyldigheten för anordnare av småbarnspedagogik att separat för varje verksamhetsställe utarbeta likabehandlingsplaner, göra dem i samarbete med personalen och att höra barnen och vårdnadshavarna under planeringens gång.
Diskrimineringsombudsmannen anser att dessa ändringar kan försvaga förverkligandet av likabehandling i praktiken.
– Det är inte möjligt att främja likabehandling endast med skriftliga planer. Det krävs en äkta dialog med personer som är med i småbarnspedagogikens vardag. Det effektivaste sättet att förebygga diskriminering och främja likabehandling inom småbarnspedagogiken är att engagera såväl personalen som hemmen i planeringen, säger diskrimineringsombudsman Kristina Stenman.
Ombudsmannen rekommenderar att planerna för likabehandling ska, trots lagändringen, även i fortsättningen utarbetas vid verksamhetsställena inom småbarnspedagogiken samtidigt med jämställdhetsplanerna. Separata planer för varje verksamhetsställe ger de bästa förutsättningarna för förverkligande av likabehandling och jämställdhet för barnen.
Mer information om utredningen
En enkät till anordnare av småbarnspedagogik och privata serviceproducenter genomfördes som en del av utredningen. Enkäten besvarades av 143 anordnare av småbarnspedagogik och 33 privata serviceproducenter från Fastlandsfinland. Enkätmaterialet kompletterades med intervjuer av sju direktörer för kommunala enheter inom småbarnspedagogiken.
21.05.2025