Tillgänglighet på Fimlab-laboratorier
Diskrimineringsombudsmannen har utrett anmälningspraxisen av Fimlab Laboratoriot Oy som tillhandahåller laboratorietjänster i Birkalands sjukvårdsdistrikt (välfärdsområde) samt anmälningsautomaternas tillgänglighet. Till följd av utredningen har laboratoriet utvecklat sin praxis för att förbättra tjänster på lika villkor för personer med synnedsättning.
Diskrimineringsombudsmannen har mottagit kontakter av personer bosatta i Tammerfors om att personer med synnedsättning inte har kunnat använda anmälningsautomater med pekskärm självständigt på Fimlab-laboratorier på grund av att automaterna är otillgängliga för personer med synnedsättning. Även annan anmälningspraxis har lett till att det inte är möjligt för personer med synnedsättning att besöka laboratoriet självständigt eller använda tjänsterna utan tidsbokning.
Enligt diskrimineringsombudsmannens har presumtion om indirekt diskriminering uppstått i ärendet. Den ofördelaktigare ställningen orsakas i synnerhet av att det inte är möjligt för personer med synnedsättning att självständigt besöka laboratorierna utan tidsbokning, utan de blir tvungna att förlita sig på hjälp från andra personer, vilket även kan leda till att deras personuppgifter missbrukas.
Fimlab-laboratorierna och Birkalands välfärdsområde har nu vidtagit åtgärder för att förbättra situationen. I sitt svar till diskrimineringsombudsmannen har Fimlab till exempel angett att de kommer att införa ljudfyrar på sina verksamhetsställen samt nödvändiga golvmarkeringar för att leda personer med synnedsättning till ljudfyren och anmälningsautomaten. Ljudfyrarna kommer att ha en funktion med vilken personer med synnedsättning kan lämna anmälningar till laboratoriets personal. När anmälan har mottagits kommer personalen assistera personer med synnedsättning med anmälningar. Fimlab uppskattar att dessa funktioner är i bruk senast i slutet av augusti 2024. Ljudfyrar och den planerade telefontjänster främjar likabehandlingen av personer med synnedsättning på ett betydande sätt i och med att de möjliggör självständiga besök på laboratorierna utan tidsbokning.
Social- och hälsovård ska välfärdsområdet sörja för tillgång och tillgänglighet
Fimlab har också berättat att samarbetet med välfärdsområdet kommer att förstärkas för att det ska bli smidigare för klienter med synnedsättning att sköta sina ärenden. Diskrimineringsombudsmannen ser planering av tillgängligheten för hela tjänstestigen som viktig. I planeringen ingår också anvisningar till personalen även om tiden efter anmälningen, till exempel att man meddelar könummer muntligen till personer med synnedsättning samt att man vägleder klienten till provtagningen när det är klientens tur.
Enligt 4 § 2 mom. i lagen om ordnande av social- och hälsovård ska välfärdsområdet sörja för tillgång och tillgänglighet när det gäller de social- och hälsovårdstjänster som omfattas av dess organiseringsansvar. När tjänsterna anordnas på ett tillgängligt sätt kan alla som behöver tjänsterna omfattas av tjänsterna och har möjlighet att använda dem. Även FN:s funktionsrättskonvention förutsätter att tillgänglighet är utgångspunkten för all planering av tjänster. Att försumma tillgänglighet kan utgöra diskriminering som enligt diskrimineringslagen är förbjuden.
Vad gäller de tillgänglighetskrav som EU:s tillgänglighetsdirektiv har ställt på anmälningsautomater påpekar ombudsmannen att trots den övergångsperiod som föreskrivits i direktivet kan automaternas bristande tillgänglighet utgöra indirekt diskriminering som förbjudits i diskrimineringslagen. Fimlabs automater stred inte mot tillgänglighetslagstiftningen eftersom automaterna omfattas av bestämmelser enligt vilka de ska uppfylla bestämmelserna i tillgänglighetslagen först efter övergångsperioden.
02.07.2024