Hoppa till innehåll

Hotellet ingrep inte i trakasserier – förband sig att betala gottgörelse för diskriminering till kunderna

Diskrimineringsombudsmannen främjade förlikning mellan hotellet och de kunder som blev föremål för trakasserier i dess lokaler. En privat tjänsteleverantör ansvarar för att ingripa i trakasserier som sker i dess lokaler. Om tjänsteleverantören ignorerar trakasserier kan den göra sig skyldig till indirekt diskriminering.

Diskrimineringsombudsmannen blev kontaktad i ett fall där två hotellgäster blev föremål för trakasserier. Personerna, av vilka den ena var minderårig, besökte hotellet i november 2023 och blev föremål för två andra hotellgästers trakasserier i hotellets lokaler. Trakasserierna grundade sig på de trakasserade gästernas antagna nationalitet och etniska ursprung.

De trakasserade kunderna kontaktade hotellpersonalen. Receptionisten meddelade de trakasserade gästerna att hotellpersonalen inte kunde ingripa på grund av brådska.

Enligt diskrimineringsombudsmannens bedömning berodde ignorerandet av trakasserierna delvis på att hotellet hade bristfälliga anvisningar och förfaranden för situationer där en kund meddelar om trakasserier eller diskriminerande beteende.   Hotellets praxis för utredande och behandling av anmälningar om trakasserier försatte de trakasserade gästerna i en missgynnsam ställning på det sätt som avses i 13 § i diskrimineringslagen,

Tjänsteleverantören ska se till att den har effektiva åtgärder för att förhindra trakasserier
Diskrimineringsombudsmannen har främjat förlikning mellan parterna. Hotellet förband sig att betala 1 000 euro i gottgörelse enligt diskrimineringslagen till vardera målsäganden.
I förlikningen konstateras att hotellet för att undvika motsvarande situationer ska säkerställa att den har förfaranden och praxis för att ingripa i trakasserier. 

Hotellet bör i sina anvisningar även beakta sådana trakasserier, där kunder i stället för tjänsteleverantörens personal trakasserar andra kunder. Hotellet förband sig också att utbilda sin personal för att säkerställa att alla känner till skyldigheterna enligt diskrimineringslagen.

27.08.2024