Det är inte diskriminering att nämna gud i skolan
Målet med undervisningen är att stöda elevernas växande som människor och samhällsmedlemmar samt att lära ut nödvändiga kunskaper och färdigheter. Religionerna har en betydande roll i samhället. Eleverna ska också lära sig om religioner och deras betydelse, men undervisningen ska genomföras jämlikt genom att respektera elevernas religionsfrihet.
Under den senaste tiden har diskussionen om religiösa tillställningar och åskådningsfostran inom småbarnspedagogiken och utbildningen haft speciella drag. I rubrikerna berättas det vilseledande att barnet hörde en sång om gud och därför fick 1 500 euro i gottgörelse. I själva verket hade barnet i strid med sin övertygelse varit tvungen att delta i en religiös tillställning, dvs. barnet hade diskriminerats på grund av religion.
I skolorna och inom småbarnspedagogiken kan man samarbeta med religiösa samfund och andra aktörer. Samarbetet kan vara av två slag: att ordna åskådningsfostran eller religiösa tillställningar.
Samarbetet vad gäller åskådningsfostran inom småbarnspedagogiken eller allmänbildande undervisning inom den grundläggande utbildningen ska vara lämpligt för alla oberoende av barnets övertygelse. Sådan verksamhet kan därför inte innehålla religionsutövning eller innehåll som förbinder till en religion. Man kan berätta om Jesus, Muhammed och Buddha, men vid evenemang som är avsedda för alla kan man inte uppmana barnen att till exempel be eller prisa gud.
Skolor och daghem kan också ordna religiösa tillställningar med religionsutövning eller innehåll som förbinder till en religion. Sådana religiösa tillställningar kan vara till exempel julkyrka eller en religiös morgonsamling som hålls av församlingen. För religiösa tillställningar ska det emellertid ordnas ett alternativt evenemang som kan jämställas med den religiösa tillställningen, men som inte har ett religiöst innehåll. Som alternativ till en utflykt ska det i regel ordnas en utflykt och som alternativ till en konsert en konsert. Information om alternativen ska ges i god tid så att barnen och vårdnadshavarna har faktisk möjlighet att välja vilket evenemang de deltar i. Alla har valfrihet oberoende av övertygelse.
Undervisningsstyrelsen har omfattande anvisningar om anordnande av religiösa evenemang. Genom att följa dem kan man samarbeta med olika religiösa samfund på ett icke-diskriminerande sätt. Likabehandlingsplaneringen inom utbildningen och småbarnspedagogiken ger också verktyg för systematisk verksamhet som främjar likabehandling då det gäller att förbättra barnens religionsmedvetenhet. Tyvärr håller man inom småbarnspedagogiken på att flytta skyldigheten till likabehandlingsplanering längre bort från småbarnspedagogikens vardag, vilket försämrar möjligheterna att främja likabehandling också i anslutning till religioner, övertygelser och religionslöshet.
God planering och omfattande kommunikation i rätt tid är nycklar till åskådningsfostran som främjar likabehandling och ordnande av religiösa tillställningar. Utan dem kan det kräva omfattande resurser att ordna tillställningar och att utreda situationer i efterhand; resurser som det hellre lönar sig att använda för en högklassig planering.