Hoppa till innehåll

Personer med funktionsnedsättning har rätt till rimliga anpassningar vid inträdesprov

Föreställ dig att du ska söka en studieplats. Du har pluggat hela våren, gått en förberedande kurs och verkligen kämpat för att äntligen få en studieplats. Du är på plats i tid och väntar på att få ta itu med uppgifterna. De övriga hänvisas till den stora salen, men du förs ensam till ett mörkt rum. Det är så pass ljust att du ser rubrikerna, men det är allt.

”Orättvist!” konstaterar du. De andra får skriva sitt prov i en ljus sal utan att behöva anstränga sig för att förstå uppgifterna! Du är inte helt säker på vad det står i de olika uppgifterna och du ser inte vilken uppgift du svarat på. Kommer det här att bli till något? Hur behandlas svaren? Är allt arbete förgäves? Hjälper någon dig att genomföra provet?

En funktionsnedsättning är en grund för att få rimliga anpassningar vid ett inträdesprov. Syftet är att personer som lever med olika funktionsnedsättningar ska få möjlighet att delta i inträdesprov med samma chanser som övriga sökande. Diskrimineringslagen ålägger skolor, universitet och andra läroanstalter att ordna detta.

Rimliga anpassningar är individuella åtgärder som beror på vilka behov personen med funktionsnedsättning har. Åtgärderna kan till exempel innebära att en person får längre tid på sig på grund av en lässvårighet, större text, ett skärmläsningsprogram eller en stödperson vid en intervju.

Vid antagningen av studerande berörs personer med funktionsnedsättning av samma urvalsgrunder som de övriga sökandena. Målet med anpassningarna är att personer med funktionsnedsättning ska ha möjlighet att sträva efter den utbildning de vill och kunna få en studieplats. Rimliga anpassningar tillämpas inte på andra grupper än personer med funktionsnedsättning.

Förutom att ordna rimliga anpassningar är utbildningsanordnare även skyldiga att främja likabehandling i sin verksamhet. Detta förutsätter nödvändiga åtgärder som är effektiva, ändamålsenliga och proportionerliga med beaktande av läroanstaltens verksamhetsmiljö, resurser och andra förhållanden. Skolor och läroanstalter ska göra upp en likabehandlingsplan som inbegriper åtgärder för att främja likabehandling.

Man ansöker om specialarrangemang vid inträdesprov på förhand och det finns en separat tidsfrist för ansökningsarrangemangen. Vid vissa högskolor är löper tidsfristen ut först efter den egentliga ansökningstiden. Ansökan om specialarrangemang ska vara så enkel och tydlig som möjligt för personer med funktionsnedsättning. Därför ska det gå att ansöka om dessa arrangemang elektroniskt, i alla fall så att ansökan skickas som en e-postbilaga.

Specialarrangemangen ska testas på förhand så att man är säker på att de fungerar vid provtillfället. En situation där en person med funktionsnedsättning har meddelat sina behov och noggrant förberett sig för inträdesprovet, men arrangemangen inte fungerar, är outhärdlig för personen i fråga. Provet kan gå dåligt på grund av misslyckade anpassningar även om personen kan sin sak, vilket är mycket problematiskt ur ett likabehandlingsperspektiv.

Diskrimineringsombudsmannen anser att det är viktigt att man vidtar åtgärder för att rätta till specialarrangemang som gått snett omedelbart och inte först efter att resultaten från inträdesprovet har kommit. Förberedelser på förhand är dock ytterst viktiga för att säkerställa att de rimliga anpassningarna fungerar.