Trakasserier på arbetsplatsen
Trakasserier på arbetsplatsen utgör förbjuden diskriminering
Trakasserier på arbetsplatsen är diskriminering som förbjuds i diskrimineringslagen. Trakasserier är förbjudna även på arbetsplatser. Diskrimineringsombudsmannen övervakar efterlevnaden av diskrimineringslagen i arbetslivet även vad gäller trakasserier och man kan kontakta diskrimineringsombudsmannen om man blir utsatt för trakasserier på arbetsplatsen.
Enligt diskrimineringslagen utgör ett beteende som syftar till eller som leder till att en persons eller människogrupps människovärde kränks trakasserier. Trakasserier är diskriminering som förbjuds i diskrimineringslagen:
- om det kränkande beteendet har samband med någon av diskrimineringsgrunder som anges i diskrimineringslagen och
- beteendet utifrån den grunden skapar en stämning som gör att personen eller människogruppen förnedras eller förödmjukas eller som är hotfull, fientlig eller aggressiv gentemot personen eller människogruppen.
Mer information om trakasserier finns på vår webbplats på sidan trakasserier.
Vad betraktas som trakasserier i arbetslivet?
Trakasserier kan vara till exempel kränkande tal, e-postmeddelanden, miner, gester, framställande av osakligt material eller annat slags kommunikationer.
En stämning som är kränkande, förödmjukande, hotande, fientlig eller aggressiv kan uppstå till exempel genom yttranden som kränker människovärdet eller genom att man på andra sätt uttrycker den person eller de personer som utsätts för trakasserier för obehag. Till exempel homofobisk eller ableistisk mobbning eller skämt kan skapa en förnedrande stämning på arbetsplatsen som uppfyller definitionen av trakasserier. En sådan stämning påverkar möjligheterna för den som utsatts för trakasserier att vara delaktig i arbetsgemenskapen, men arbetsgemenskapen påverkas också i större utsträckning. En förnedrande stämning kan leda till osäkerhet även för de övriga arbetstagarna än den som direkt blivit utsatt för trakasserier.
Att till exempel hålla rasistiskt material synligt i offentliga lokaler där man tillhandahåller varor eller tjänster kan kränka människovärdet av någon kund på ett sätt som kan betraktas som trakasserier. Motsvarande situationer kan uppstå på arbetsplatser om rasistiskt material hålls synligt i arbetsgivarens lokaler, till exempel i pausrummet. Likaså kan rekvisitet för trakasserier uppfyllas om någon till exempel skämtar på ett förnedrande sätt om sexuella minoriteter vid kaffebordet på arbetsplatsen.
Man kan göra sig skyldig till trakasserier även om avsikten inte har varit att kränka. Både trakasserier med avsikt att kränka och beteende som är kränkande utgör trakasserier som är förbjudna.
Arbetsgivaren är skyldig att ingripa i och förebygga trakasserier på arbetsplatsen
Arbetsgivaren är skyldig att ingripa i trakasserier på arbetsplatsen när arbetsgivaren får vetskap om dem. Arbetsgivaren kan få vetskap om trakasserier antingen genom den person som utsatts för trakasserier eller på andra sätt. Skyldigheten att ingripa innebär att arbetsgivaren ska vidta aktiva åtgärder för att undanröja trakasserierna. Beroende på situationen kan åtgärder omfatta hörande av och anvisningar för parterna, att utfärda en varning till den som gjort sig skyldig till trakasserier samt som sistahandsalternativ att avsluta anställningsförhållandet av den person som gjort sig skyldig till trakasserier om förutsättningarna enligt arbetsavtalslagen uppfylls.
Om arbetsgivaren försummar sin skyldighet att vidta åtgärder som står till buds för att undanröja trakasserierna gör sig arbetsgivaren skyldig till diskriminering. I dessa fall kan man kräva gottgörelse av arbetsgivaren för diskriminering.
Arbetsgivare är skyldiga att målinriktat främja likabehandling på arbetsplatsen. Arbetsgivarna ska utveckla arbetsförhållandena och förfaringssätten på arbetsplatsen enligt behoven. Förebyggande av trakasserier och upprätthållande av förfaringssätt som gör det möjligt att ingripa i trakasserier är en del av arbetsgivarnas skyldighet att främja likabehandling.
Övriga förbud mot trakasserier i arbetslivet
Sexuella trakasserier och trakasserier på grund av kön är förbjudna enligt lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (jämställdhetslagen). Efterlevnaden av jämställdhetslagen övervakas av jämställdhetsombudsmannen.
Bestämmelser om trakasserier och annat osakligt bemötande av en arbetstagare som medför olägenheter eller risker för arbetstagarens hälsa samt om arbetsgivarens skyldighet att ingripa i situationen finns i arbetarskyddslagen. Efterlevnaden av arbetarskyddslagen övervakas av arbetarskyddsmyndigheterna. I vissa situationer kan det samtidigt vara fråga om trakasserier i strid med diskrimineringslagen och trakasserier som avses i arbetarskyddslagen.
Innehållspublicerare
Skolorna bör säkerställa tillgängligheten och garantera lika möjligheter för alla att delta i utfärder och lägerskolor
Skolan är för många barn den viktigaste sociala miljön i vardagen. Skolorna ska se till att alla barn har en faktisk möjlighet att utöver undervisningen delta i raster, utfärder, lägerskolor och annan social verksamhet i skolan. Diskrimineringsombudsmannen har främjat förlikning mellan parterna i två fall som gäller diskriminering av elever med funktionsnedsättning.
Diskrimineringsombudsmannen har tidigare i sin blogg berättat om diskriminerings- och jämställdhetsnämndens viktiga avgörande 2023 som gällde tillgängligheten i skolorna. Nämnden fastställde att uppfyllandet av minimikraven för tillgänglighet inte automatiskt innebär att inlärningsmiljön skulle vara jämlik för elever med funktionsnedsättning. Dessutom betonade nämnden vikten av planering och stadens övergripande ansvar för tillgängligheten i skolmiljön.
Diskrimineringsombudsmannen har främjat förlikning mellan parterna i två ärenden. Det ena gällde en otillgänglig skolbyggnad och det andra ordnandet av lägerskola, som lämnade elever med funktions-nedsättning utanför lägerskolan. Både skolmiljön och skolans praxis ska främja likabehandling.
Utbildningsanordnaren ansvarar för att omedelbart vidta åtgärder om det förekommer brister i tillgängligheten i skolan
Diskrimineringsombudsmannen utredde ett fall där skolans hiss länge hade varit i oskick. En elev som använder rullstol fick hjälp av skolskjutsföraren för att komma till sin egen klass våning på morgonen och ut på eftermiddagen. Eleven fick emellertid inte delta i undervisning som ordnades på andra våningar eller utomhus under dagarna eller i raster. När situationen pågått i två månader och diskrimineringsombudsmannen börjat utreda saken ordnades med en trappklättrare till skolan.
Diskrimineringsombudsmannen bedömde att stadens förfarande försatte eleven i en ofördelaktigare ställning på grund av funktionsnedsättning, dvs. det var fråga om indirekt diskriminering. Enligt ombudsmannens bedömning borde staden genast efter att hissen hade gått sönder ha ordnat så att eleven på lika villkor skulle ha kunnat delta i all sin klass verksamhet. Ombudsmannen påpekade därtill att förverkligandet av likabehandling av eleven inte får vara beroende av vårdnadshavarens aktivitet. Däremot ska utbildningsanordnaren aktivt se till att den inte gör sig skyldig till diskriminering och främja likabehandling i all sin verksamhet.
Staden bad eleven om ursäkt och förband sig att i fortsättningen följa diskrimineringsförbudet samt att korrigera sitt förfarande i enlighet med diskrimineringslagen. Dessutom betalade staden en gottgörelse på 3 500 euro till eleven. I och med behandlingen av ärendet vill diskrimineringsombudsmannen betona utbildningsanordnarens ansvar att vidta omedelbara åtgärder om det förekommer brister i tillgängligheten i skolan.
Elever med funktionsnedsättning ska ha lika möjligheter att delta i utfärder och lägerskolor
Det andra fallet som ombudsmannen behandlade gällde lägerskolor. I en sammansatt klass fanns två elever i årskurs 6 som hade behov av stödåtgärder på grund av funktionsnedsättning. Det ordnades en lägerskola samtidigt och på samma plats för alla elever i årskurs 6. Eleverna i årskurs 6 i den sammansatta klassen deltog emellertid under den tid som lägerskolan ordnades i normal undervisning i skolan tillsammans med sin klass. Skolan utredde inte om eleverna skulle ha haft möjlighet att delta i lägerskolan tillsammans med sina jämnåriga.
Diskrimineringsombudsmannen lämnade in en ansökan till diskriminerings- och jämställdhetsnämnden i ärendet samt krävde att nämnden skulle konstatera att det var fråga om indirekt diskriminering och rekommendera gottgörelse till offer för diskriminering.
Enligt nämnden kan det vara fråga om indirekt diskriminering, om man i skolan fattar klasspecifika beslut utan att granska ärendet på individnivå och ignorerar jämlika rättigheter för elever med funktionsnedsättning att effektivt delta i sin skolgemenskap. Nämnden ansåg att eleverna hade diskriminerats indirekt på grund av deras funktionsnedsättning, eftersom de på grund av skolans praxis att ordna lägerskolor inte hade samma möjlighet som andra elever i samma årskurs att delta i lägerskolan. Skolan borde ha bedömt behovet av att delta i lägerskolan för elever med funktionsnedsättning. Dessutom borde skolan vid behov ha utrett om eleverna hade kunnat delta i lägerskolan till exempel genom att utnyttja tjänster för särskilt stöd. Nämnden rekommenderade en gottgörelse på 4 000 euro till vardera eleven.
Staden betalade de gottgörelser som nämnden rekommenderade till offren för diskriminering. Därefter främjade diskrimineringsombudsmannen förlikning i en tredje elevs ärende, där skolan ett år senare hade handlat på motsvarande sätt. Staden bad offret för diskriminering om ursäkt och förband sig att uppdatera sina anvisningar om ordnande av lägerskolor för att säkerställa att det inte förekommer diskriminering i ordnandet av lägerskolor. Staden betalade även gottgörelse till den tredje eleven enligt nämndens rekommendation.
För att uppnå faktisk jämlikhet räcker det inte att rättigheterna till normal undervisning tillgodoses för elever med funktionsnedsättning. Elever med funktionsnedsättning ska i regel ha lika möjligheter att också delta i utfärder och lägerskolor som ordnas under skoltiden samt i verksamhet utanför skoltiden. Läs mer om skolresor och lägerskolor i vår årsberättelse för 2022 (s. 28–30).