Trakasserier på arbetsplatsen
Trakasserier på arbetsplatsen utgör förbjuden diskriminering
Trakasserier på arbetsplatsen är diskriminering som förbjuds i diskrimineringslagen. Trakasserier är förbjudna även på arbetsplatser. Diskrimineringsombudsmannen övervakar efterlevnaden av diskrimineringslagen i arbetslivet även vad gäller trakasserier och man kan kontakta diskrimineringsombudsmannen om man blir utsatt för trakasserier på arbetsplatsen.
Enligt diskrimineringslagen utgör ett beteende som syftar till eller som leder till att en persons eller människogrupps människovärde kränks trakasserier. Trakasserier är diskriminering som förbjuds i diskrimineringslagen:
- om det kränkande beteendet har samband med någon av diskrimineringsgrunder som anges i diskrimineringslagen och
- beteendet utifrån den grunden skapar en stämning som gör att personen eller människogruppen förnedras eller förödmjukas eller som är hotfull, fientlig eller aggressiv gentemot personen eller människogruppen.
Mer information om trakasserier finns på vår webbplats på sidan trakasserier.
Vad betraktas som trakasserier i arbetslivet?
Trakasserier kan vara till exempel kränkande tal, e-postmeddelanden, miner, gester, framställande av osakligt material eller annat slags kommunikationer.
En stämning som är kränkande, förödmjukande, hotande, fientlig eller aggressiv kan uppstå till exempel genom yttranden som kränker människovärdet eller genom att man på andra sätt uttrycker den person eller de personer som utsätts för trakasserier för obehag. Till exempel homofobisk eller ableistisk mobbning eller skämt kan skapa en förnedrande stämning på arbetsplatsen som uppfyller definitionen av trakasserier. En sådan stämning påverkar möjligheterna för den som utsatts för trakasserier att vara delaktig i arbetsgemenskapen, men arbetsgemenskapen påverkas också i större utsträckning. En förnedrande stämning kan leda till osäkerhet även för de övriga arbetstagarna än den som direkt blivit utsatt för trakasserier.
Att till exempel hålla rasistiskt material synligt i offentliga lokaler där man tillhandahåller varor eller tjänster kan kränka människovärdet av någon kund på ett sätt som kan betraktas som trakasserier. Motsvarande situationer kan uppstå på arbetsplatser om rasistiskt material hålls synligt i arbetsgivarens lokaler, till exempel i pausrummet. Likaså kan rekvisitet för trakasserier uppfyllas om någon till exempel skämtar på ett förnedrande sätt om sexuella minoriteter vid kaffebordet på arbetsplatsen.
Man kan göra sig skyldig till trakasserier även om avsikten inte har varit att kränka. Både trakasserier med avsikt att kränka och beteende som är kränkande utgör trakasserier som är förbjudna.
Arbetsgivaren är skyldig att ingripa i och förebygga trakasserier på arbetsplatsen
Arbetsgivaren är skyldig att ingripa i trakasserier på arbetsplatsen när arbetsgivaren får vetskap om dem. Arbetsgivaren kan få vetskap om trakasserier antingen genom den person som utsatts för trakasserier eller på andra sätt. Skyldigheten att ingripa innebär att arbetsgivaren ska vidta aktiva åtgärder för att undanröja trakasserierna. Beroende på situationen kan åtgärder omfatta hörande av och anvisningar för parterna, att utfärda en varning till den som gjort sig skyldig till trakasserier samt som sistahandsalternativ att avsluta anställningsförhållandet av den person som gjort sig skyldig till trakasserier om förutsättningarna enligt arbetsavtalslagen uppfylls.
Om arbetsgivaren försummar sin skyldighet att vidta åtgärder som står till buds för att undanröja trakasserierna gör sig arbetsgivaren skyldig till diskriminering. I dessa fall kan man kräva gottgörelse av arbetsgivaren för diskriminering.
Arbetsgivare är skyldiga att målinriktat främja likabehandling på arbetsplatsen. Arbetsgivarna ska utveckla arbetsförhållandena och förfaringssätten på arbetsplatsen enligt behoven. Förebyggande av trakasserier och upprätthållande av förfaringssätt som gör det möjligt att ingripa i trakasserier är en del av arbetsgivarnas skyldighet att främja likabehandling.
Övriga förbud mot trakasserier i arbetslivet
Sexuella trakasserier och trakasserier på grund av kön är förbjudna enligt lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (jämställdhetslagen). Efterlevnaden av jämställdhetslagen övervakas av jämställdhetsombudsmannen.
Bestämmelser om trakasserier och annat osakligt bemötande av en arbetstagare som medför olägenheter eller risker för arbetstagarens hälsa samt om arbetsgivarens skyldighet att ingripa i situationen finns i arbetarskyddslagen. Efterlevnaden av arbetarskyddslagen övervakas av arbetarskyddsmyndigheterna. I vissa situationer kan det samtidigt vara fråga om trakasserier i strid med diskrimineringslagen och trakasserier som avses i arbetarskyddslagen.
Aiheeseen liittyvää
Tillbaka Rimliga anpassningar för en person med funktionsnedsättning måste förstås i en vidare bemärkelse än den allmänna uppfattningen
Rimliga anpassningar för en person med funktionsnedsättning måste förstås i en vidare bemärkelse än den allmänna uppfattningen
Diskrimineringslagen innehåller föreskrifter om rimliga anpassningar för att likabehandling för personer med funktionsnedsättning ska uppnås då det gäller att delta i samhället och anlita olika tjänster. Rimliga anpassningar uppfattas dock ofta enbart som enskilda små och tekniska åtgärder för att möjliggöra uträttande av ärenden, och exempelvis myndigheter förstår tills vidare inte i hur stor utsträckning rimliga anpassningar bör beaktas. I denna blogg granskas hur den senaste rättspraxisen påverkar vår förståelse gällande rimliga anpassningar.
Vårt samhälle och vår livsmiljö stänger ut många människor som har en funktionsnedsättning eller begränsad funktionsförmåga. Till exempel hinder eller sinneshinder i den byggda miljön utestänger fortfarande konkret personer med funktionsnedsättning eller begränsad funktionsförmåga från samhället.
Enligt diskrimineringslagen ska myndigheter, utbildningsanordnare, arbetsgivare samt leverantörer av varor och tjänster göra rimliga anpassningar för personer med funktionsnedsättning. Vid bedömningen av rimliga anpassningar ska man i första hand beakta behoven hos personen med funktionsnedsättning. Med anpassningar säkerställs likabehandling av personer med funktionsnedsättning i enskilda situationer. Enligt diskrimineringslagen utgör försummelse av rimliga anpassningar förbjuden diskriminering på samma sätt som direkt diskriminering.
Rimliga anpassningar kan innebära annat än att bara möjliggöra uträttande av ärenden
När rimliga anpassningar behandlas på ett allmänt plan framförs ofta karaktären av anpassningar som små åtgärder. Dessa omfattar bland annat att på en restaurang läsa upp menyn för en person med synnedsättning och att placera en ramp vid butikströskeln för personer som använder rullstol. Många aktörer anser kanske att iakttagandet av de allmänna bestämmelserna om hinderfrihet räcker för att säkerställa deltagandet för personer med funktionsnedsättning. Anpassning kan dock innebära annat än att bara möjliggöra uträttande av ärenden.
Även om de rimliga anpassningarna alltid är individuella och syftar till att säkerställa likabehandling av en person med funktionsnedsättning i enskilda fall har rättspraxisen gällande rimliga anpassningar en mer omfattande och styrande inverkan. Den senaste rättspraxisen bekräftar att rimliga anpassningar med fog också kan gälla innehållet i en myndighetsbeviljad tjänst. Som exempel kan nämnas förvaltningsdomstolens avgörande där det är fråga om att FPA borde ha beviljat en person med hörselnedsättning skrivtolkning av talad finska till skriven engelska, trots att denna typ av tjänst inte direkt ingår i FPA:s tjänsteutbud.
Samma anpassningsskyldighet gäller också tjänster som ordnas i enlighet med lagen om funktionshinderservice. Det är också viktigt att fästa uppmärksamhet vid att ordnandet av tjänster för personer med funktionsnedsättning och beslutsprocessen styr välfärdsområdenas tillämpningsanvisningar eller att olika verksamhetsrutiner inte skapar ett hinder för anpassning. Till exempel diskriminerings- och jämställdhetsnämnden konstaterade nyligen i sitt avgörande att ett välfärdsområde diskriminerade en person med funktionsnedsättning genom att inte ge hen rätt att som rimlig anpassning anlita transporttjänster som hen beviljats förutom i hemkommunen också på stugorten. Välfärdsområdet hade motiverat sitt beslut med bland annat sin anvisning om att inte heller andra kunder ges rätt till transporttjänster utanför hemkommunen.
I diskrimineringslagen konkretiseras det förbud mot diskriminering som tas upp i grundlagen och de internationella människorättskonventionerna. Lagen tryggar i sin tur tillgodoseendet av de grundläggande fri- och rättigheterna och mänskliga rättigheterna. För bedömningen av huruvida diskriminering har skett i en enskild situation prioriteras diskrimineringslagen framom annan lagstiftning.
Kundorienterade och tjänster via flera kanaler minskar behovet av anpassningar
Diskriminerings- och jämställdhetsnämnden har nyligen gett ett avgörande i ett ärende som gällde en person med funktionsnedsättning som skulle uträtta ett ärende på sjukhusets poliklinik. Personen bad bland annat om att få anmäla sig till mottagningen på något annat sätt än muntligen samt att få vänta på att mottagningstiden börjar i en lugn lokal. Sjukhuset nekade anpassningarna med åberopande av sina verksamhetsrutiner och satte som villkor för eventuella specialarrangemang upp att personen med funktionsnedsättningen skulle påvisa behovet av anpassning med ett läkarutlåtande eller en rekommendation som getts av en expert. Nämnden ansåg att man på sjukhuset gjorde sig skyldig till diskriminering vid nekande av rimliga anpassningar och att en anpassning för uträttandet av ärendet inte hade varit orimlig i den aktuella situationen.
Det viktigaste i fråga om rimliga anpassningar är att komma ihåg att den som ber om en anpassning av tjänsten själv vet bäst vilken typ av anpassning hen behöver. Funktionsnedsättning ska ges en bred tolkning, och olika aktörer borde inte ifrågasätta människans upplevelse av hur hens funktionsnedsättning eller begränsade funktionsförmåga påverkar i praktiken. En person med funktionsnedsättning har i princip inte heller någon skyldighet att visa upp dokumentation om sin funktionsnedsättning eller begränsade funktionsförmåga, och detta får inte sättas upp som ett villkor för rimliga anpassningar. En anpassning är alltid i en enskild situation en åtgärd som beviljas en enskild person med funktionsnedsättning. En rimlig anpassning som beviljats en person lämpar sig inte automatiskt för någon annan person.
Ju mångsidigare och mer kundorienterade tjänstekanaler som planeras från första början, desto mindre blir behovet av rimliga anpassningar vid uträttande av ärenden. I fråga om exempelvis social- och hälsovårdstjänsterna borde det vara möjligt att uträtta ärenden via flera kanaler, och redan i förväg bör behov av annorlunda sätt att uträtta ärenden tas i beaktande. Anpassningar behövs dock, och därför är det ytterst viktigt att såväl myndigheter som tjänste- och varuleverantörer känner till sin skyldighet att göra anpassningar och även utbildar sina arbetstagare så att de kan svara på begäran om anpassningar som framställs av personer med funktionsnedsättning på det sätt som situationen kräver.
