Trakasserier på arbetsplatsen 

Trakasserier på arbetsplatsen utgör förbjuden diskriminering

Trakasserier på arbetsplatsen är diskriminering som förbjuds i diskrimineringslagen. Trakasserier är förbjudna även på arbetsplatser. Diskrimineringsombudsmannen övervakar efterlevnaden av diskrimineringslagen i arbetslivet även vad gäller trakasserier och man kan kontakta diskrimineringsombudsmannen om man blir utsatt för trakasserier på arbetsplatsen. 

Enligt diskrimineringslagen utgör ett beteende som syftar till eller som leder till att en persons eller människogrupps människovärde kränks trakasserier. Trakasserier är diskriminering som förbjuds i diskrimineringslagen:

  • om det kränkande beteendet har samband med någon av diskrimineringsgrunder som anges i diskrimineringslagen och
  • beteendet utifrån den grunden skapar en stämning som gör att personen eller människogruppen förnedras eller förödmjukas eller som är hotfull, fientlig eller aggressiv gentemot personen eller människogruppen.

Mer information om trakasserier finns på vår webbplats på sidan trakasserier.

Vad betraktas som trakasserier i arbetslivet?

Trakasserier kan vara till exempel kränkande tal, e-postmeddelanden, miner, gester, framställande av osakligt material eller annat slags kommunikationer. 

En stämning som är kränkande, förödmjukande, hotande, fientlig eller aggressiv kan uppstå till exempel genom yttranden som kränker människovärdet eller genom att man på andra sätt uttrycker den person eller de personer som utsätts för trakasserier för obehag. Till exempel homofobisk eller ableistisk mobbning eller skämt kan skapa en förnedrande stämning på arbetsplatsen som uppfyller definitionen av trakasserier. En sådan stämning påverkar möjligheterna för den som utsatts för trakasserier att vara delaktig i arbetsgemenskapen, men arbetsgemenskapen påverkas också i större utsträckning. En förnedrande stämning kan leda till osäkerhet även för de övriga arbetstagarna än den som direkt blivit utsatt för trakasserier.

Att till exempel hålla rasistiskt material synligt i offentliga lokaler där man tillhandahåller varor eller tjänster kan kränka människovärdet av någon kund på ett sätt som kan betraktas som trakasserier. Motsvarande situationer kan uppstå på arbetsplatser om rasistiskt material hålls synligt i arbetsgivarens lokaler, till exempel i pausrummet. Likaså kan rekvisitet för trakasserier uppfyllas om någon till exempel skämtar på ett förnedrande sätt om sexuella minoriteter vid kaffebordet på arbetsplatsen. 

Man kan göra sig skyldig till trakasserier även om avsikten inte har varit att kränka. Både trakasserier med avsikt att kränka och beteende som är kränkande utgör trakasserier som är förbjudna. 

Arbetsgivaren är skyldig att ingripa i och förebygga trakasserier på arbetsplatsen

Arbetsgivaren är skyldig att ingripa i trakasserier på arbetsplatsen när arbetsgivaren får vetskap om dem. Arbetsgivaren kan få vetskap om trakasserier antingen genom den person som utsatts för trakasserier eller på andra sätt. Skyldigheten att ingripa innebär att arbetsgivaren ska vidta aktiva åtgärder för att undanröja trakasserierna. Beroende på situationen kan åtgärder omfatta hörande av och anvisningar för parterna, att utfärda en varning till den som gjort sig skyldig till trakasserier samt som sistahandsalternativ att avsluta anställningsförhållandet av den person som gjort sig skyldig till trakasserier om förutsättningarna enligt arbetsavtalslagen uppfylls. 

Om arbetsgivaren försummar sin skyldighet att vidta åtgärder som står till buds för att undanröja trakasserierna gör sig arbetsgivaren skyldig till diskriminering. I dessa fall kan man kräva gottgörelse av arbetsgivaren för diskriminering.

Arbetsgivare är skyldiga att målinriktat främja likabehandling på arbetsplatsen. Arbetsgivarna ska utveckla arbetsförhållandena och förfaringssätten på arbetsplatsen enligt behoven. Förebyggande av trakasserier och upprätthållande av förfaringssätt som gör det möjligt att ingripa i trakasserier är en del av arbetsgivarnas skyldighet att främja likabehandling.

Övriga förbud mot trakasserier i arbetslivet

Sexuella trakasserier och trakasserier på grund av kön är förbjudna enligt lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (jämställdhetslagen). Efterlevnaden av jämställdhetslagen övervakas av jämställdhetsombudsmannen. 

Bestämmelser om trakasserier och annat osakligt bemötande av en arbetstagare som medför olägenheter eller risker för arbetstagarens hälsa samt om arbetsgivarens skyldighet att ingripa i situationen finns i arbetarskyddslagen. Efterlevnaden av arbetarskyddslagen övervakas av arbetarskyddsmyndigheterna. I vissa situationer kan det samtidigt vara fråga om trakasserier i strid med diskrimineringslagen och trakasserier som avses i arbetarskyddslagen. 
 

Innehållspublicerare

null Diskrimineringsombudsmannen: inrikesministeriets beredning av fördelningen av flyktingkvoten väcker presumtion om diskriminering på grund av religion

Diskrimineringsombudsmannen: inrikesministeriets beredning av fördelningen av flyktingkvoten väcker presumtion om diskriminering på grund av religion

Diskrimineringsombudsmannen bedömer att de riktlinjer inrikesministeriets politiska ledning utfärdat gällande fördelningen av flyktingkvoten för 2025 skapar en stark presumtion om diskriminering på grund av religion som står i strid med grundlagens och diskrimineringslagens diskrimineringsförbud.

Diskrimineringsombudsmannen beslöt i oktober 2024, på basen av information som hade kommit fram i offentligheten, att utreda det beslut som förbereddes vid inrikesministeriet gällande fördelningen av flyktingkvoten för 2025. Diskrimineringsombudsmannen skickade den 11.10.2024 en informations- och utredningsbegäran till inrikesministeriet.

Inrikesministeriet har nu lämnat in sin utredning över beredningen av fördelningen av flyktingkvoten till diskrimineringsombudsmannen. Ur de uppgifter ministeriet lämnat framgår att ministeriets politiska ledning har instruerat tjänstemännen att bereda fördelningen av flyktingkvoten på ett sådant sätt att kristna flyktingar skall prioriteras i urvalet.

FN:s flyktingorganisation UNHCR föreslog i juli 2024 att Finland i allokeringen av flyktingkvoten skulle prioritera flyktingar särskilt från Afghanistan och Syrien. Inrikesministeriets politiska ledning instruerade dock tjänstemännen att bereda fördelningen av kvoten på ett avvikande sätt jämfört med UNHCR:s förslag, så att kristna flyktingar skulle prioriteras och platserna fördelas till exempel till flyktingar från Kongo och Venezuela. Ur beredningen framgår inte motiveringar till dessa nya prioriteringar, vilka kan anses grunda sig på behov av vidarebosättning eller i övrigt på en bedömning av förutsättningarna för integration av flyktingar enligt utlänningslagen.

Enligt Finlands grundlag och diskrimineringslagen får ingen utan godtagbart skäl behandlas olika på grund av till exempel religion eller ursprung. Grundlagen ålägger också det allmänna att trygga de grundläggande och mänskliga rättigheterna.

”På basen av inrikesministeriets utredning uppstår en tydlig presumtion om att inrikesministeriets politiska ledning har instruerat tjänstemännen att bereda fördelningen av flyktingkvoten för år 2025 på ett sätt som står i strid i strid med grundlagens och diskrimineringslagens diskrimineringsförbud”, säger ställföreträdande diskrimineringsombudsman Robin Harms.

”Vi har kontaktat inrikesministeriets ledning och uttryckt vår oro i denna sak samt bett ministeriet och ministerarbetsgruppen för inre säkerhet och utvecklande av rättsstaten att beakta de skyldigheter grundlagen, internationella människorättsförpliktelser och diskrimineringslagen ställer gällande förbud mot diskriminering och beakta dessa i den fortsätta beredningen av fördelningen av flyktingkvoten”, säger Harms.

Diskrimineringsombudsmannen fortsätter att utreda ärendet. ”Vi kommer att be om tilläggsutredning av inrikesministeriet och motiveringar gällande de aspekter i beredningen som tyder på diskriminering”, konstaterar Harms.

 

****

Diskrimineringsombudsmannen är en självständig och oberoende myndighet. Ombudsmannen främjar likabehandling och ingriper i diskriminering. Som laglighetsövervakare övervakar ombudsmannen efterlevnaden av diskrimineringslagen. Ombudsmannens uppgifter innefattar även att främja utlänningars ställning och rättigheter.

Diskrimineringsombudsmannen har, enligt lagen om diskrimineringsombudsmannen, rätt att utan hinder av sekretessbestämmelser av myndigheter få de uppgifter som är nödvändiga för att ombudsmannen ska kunna sköta sina tillsynsuppgifter.

07.11.2024