Hyppää sisältöön

Yhdenvertaisuusvaltuutettu on pyytänyt lisäselvitystä sisäministeriöltä pakolaiskiintiön kohdistamisen valmistelusta

Yhdenvertaisuusvaltuutettu lähetti perjantaina 22.11.2024 lisäselvitys- ja tietopyynnön sisäministeriölle pakolaiskiintiön kohdentamisen valmistelusta. Valtuutetun saaman aiemman selvityksen perusteella asiassa on syntynyt selkeä perustuslain ja yhdenvertaisuuslain vastainen syrjintäolettama.

Yhdenvertaisuusvaltuutettu pyytää sisäministeriötä perustelemaan säädösperustaa, sekä mihin perus- ja ihmisoikeuksien kannalta hyväksyttävään tavoitteeseen sisäministeriön poliittisen johdon antama ohjeistus preferoida kristittyjä pakolaisia perustuu. Lisäksi valtuutettu pyytää ministeriötä perustelemaan, miksi valmistelussa on päätetty poiketa YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n alkuperäisestä esityksestä. Sisäministeriön poliittinen johto on ohjeistanut muuttamaan pakolaiskiintiön kohdentamista niin, että valtaosa pakolaisista valittaisiin maista, joissa kristinusko on enemmistöuskonto sellaisten maiden sijaan, joissa islam on enemmistöuskonto. Valtuutettu on lisäselvityksen ohella pyytänyt sisäministeriötä toimittamaan valmisteluun liittyviä asiakirjoja, joita valtuutetulle ei vielä ole toimitettu.

Sisäministeriön poliittinen johto on ohjeistanut, että pakolaisten valinnassa tulisi painottaa erityisesti sellaisia kansalaisuuksia, jotka saadaan tarvittaessa palautettua kotimaahansa. Valtuutettu pyytää säädös- ja muita perusteluja myös tälle painotukselle. 

Lisäksi valtuutettu pyytää selvitystä siitä, miksi ministeriön poliittinen johto on ohjeistanut poikkeamaan Suomen pitkäaikaisesta linjauksesta ottaa vastaan myös hätätapauksia ja valitsemaan niin kutsutun ETM-mekanismin kautta Libyasta evakuoitujen pakolaisten tilalle pakolaisia Venezuelasta. Sisäministeriön selvityksestä ilmenee, että UNHCR on lähettänyt Suomelle vetoomuksen hätätapauskiintiön säilyttämisestä sekä afganistanilaisten pakolaisten osuuden kasvattamisesta kiintiössä.

Yhdenvertaisuusvaltuutettu painottaa lisäselvityspyynnössään, että asian jatkovalmistelussa on huolehdittava siitä, että pakolaiskiintiön kohdentamista koskeva valtioneuvoston tuleva päätös ei miltään osin perustu aikaisemmin valmistelussa annettuun syrjivään ohjeistukseen uskonnon tai muun laissa kielletyn syrjintäperusteen perusteella. 

Tämän johdosta valtuutettu suosittaa vahvasti, että valmistelussa palattaisiin UNHCR:n alkuperäiseen esitykseen heinäkuulta 2024 ja että jatkovalmistelussa perusteltaisiin yksityiskohtaisesti ja läpinäkyvästi, lainmukaisilla perusteilla, mikäli UNHCR:n alkuperäiseen esitykseen tehdään muutoksia.

Yhdenvertaisuusvaltuutettu pyysi sisäministeriötä toimittamaan lisäselvityksensä valtuutetulle viimeistään 5.12.2024. Sisäministeriön pyynnöstä valtuutettu on myöntänyt lisäaikaa selvityksen toimittamiseen 16.12.2024 asti.

Yhdenvertaisuusvaltuutetun lisäselvitys- ja tietopyyntö sisäministeriölle 22.11.2024 asiassa YVV/1933/2024 (PDF)

 

Lisätietoja ja lainsäädäntö:

Yhdenvertaisuusvaltuutetun lisäselvityspyynnössä viitataan valtuutetulle toimitettuihin sisäministeriön sisäisiin sähköpostiviesteihin, ministeriöiden väliseen viestinvaihtoon sekä viestinvaihtoon sisäministeriön ja YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n välillä. Sen jälkeen, kun nämä asiakirjat on toimitettu valtuutetulle, ovat ne julkisuuslain 5 §:n ja 7 §:n mukaan lähtökohtaisesti julkisia.

Sisäministeriö on aiemmin valtuutetulle toimitettujen asiakirjojen osalta tuonut esille, että ministeriön viestinvaihto UNHCR:n kanssa olisi pidettävä salassa, koska se koskee valtion suhteita kansainväliseen järjestöön, ja tiedon antaminen niistä voisi aiheuttaa vahinkoa tai haittaa. Tämän johdosta tämän verkkouutisen liitteenä olevasta lisäselvityspyynnöstä on salattu julkisuuslain nojalla ne kohdat, jotka sisältävät tietoja, joita sisäministeriön aikaisemmasta julkisesta selvityksestä tai muutoin asiasta julkisuudessa ei ole jo ilmennyt. Muita salassapitoperusteita sisäministeriö ei ole asiakirjojen suhteen tuonut esille. 

Perustuslain 12 §:ssä säädetty julkisuusperiaate, josta säädetään tarkemmin julkisuuslaissa, edellyttää että viranomaistoiminta on mahdollisimman avointa ja että yleisöllä on oikeus saada tietoja julkisista asiakirjoista. Viranomaiselle toimitetut asiakirjat ovat julkisia, jollei niiden julkisuutta ole välttämätöntä rajoittaa. Julkisuusperiaatteen yksi keskeisimpiä tarkoituksia on antaa yleisölle mahdollisuus valvoa julkisen vallan käyttöä. 

Yhdenvertaisuusvaltuutetun asiaan kohdistamassa laillisuusvalvonnassa on kyse epäilystä ministeriön ylimmän johdon syrjivästä lainvastaisesta menettelystä, joka on saanut poikkeuksellisen paljon julkisuutta. Julkisuusperiaate edellyttää mahdollisimman avointa tiedottamista asiassa.

27.11.2024