Yhdenvertaisuusvaltuutetun lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi
Yhdenvertaisuusvaltuutettu kiittää valtiovarainministeriötä mahdollisuudesta lausua hallituksen esityksestä valtion aluehallintouudistusta koskevaksi lainsäädännöksi.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu on itsenäinen ja riippumaton viranomainen, jonka tehtävänä on valvoa yhdenvertaisuuslain (1325/2014, YVL) noudattamista siten kuin sanotussa laissa säädetään sekä yleisesti edistää yhdenvertaisuuden toteutumista ja ehkäistä syrjintää (Laki yhdenvertaisuusvaltuutetusta, 1326/2014, 3§).
Yhdenvertaisuusvaltuutettu lausuu kunnioittavasti seuraavaa.
Kommentit lupa- ja valvontavirastoa koskevaan lakiehdotukseen
Lakiehdotuksen 7 §:n mukaan asiat on valmisteltava yhdessä ja ratkaistava yhtä aikaa, jos kuuluvat kahdelle tai useammalle osastolle tai toimintayksikölle, jollei siitä aiheudu haitallista viivytystä.
Tältä osin yhdenvertaisuusvaltuutettu kiinnittää huomiota siihen, että työsuojelun ilmoitukset ovat salassa pidettäviä lain perusteella ja ehdotettu menettely voisi vaarantaa työsuojelun riippumattomuuden ja itsenäisyyden. Yhdenvertaisuusvaltuutetun näkemyksen mukaan työsuojeluilmoituksen salassapidon tulisi olla nimenomaisena perusteena lakitekstissä eikä ainoastaan perusteluissa. Käytännössä tällaisesta tapauksesta voisi olla kyse esimerkiksi kun syrjintätapausta tutkitaan sairaala- tai oppilaitosympäristön henkilökunnan osalta työsuojeluviranomaisessa ja samaan aikaan tapausta selvitetään potilaiden ja/tai oppilaiden näkökulmasta viraston toisessa yksikössä.
Hallituksen esitysluonnosta koskevat muut mahdolliset huomiot
Yhdenvertaisuusvaikutuksia koskevassa osiossa todetaan muun muassa, että valtakunnallisen viraston yhtenäiset linjaukset ja käytännöt voivat vahvistaa kansalaisten alueellista yhdenvertaisuutta. Yhdenvertaisuusvaltuutettu katsoo, että työsuojeluviranomaisten syrjintälainsäädäntöä koskevan osaamisen keskittäminen valtakunnallisessa virastossa voi edistää asiakkaiden oikeusturvan toteutumista. Valtuutettu korostaa kuitenkin, että työsuojeluviranomaisen vahva alueellinen ja paikallinen työ on edelleen tarpeen. Työsuojelun tehtävät edellyttävät tarkastuksia ja tiivistä yhteydenpitoa työpaikkoihin ja fyysisiä käyntejä, jotta esimerkiksi ihmiskauppaan tai työvoiman hyväksikäyttöön liittyviä tilanteita voidaan havaita. Työsuojeluviranomaisen resurssit on turvattava uudistuksessa.
Kielellisten oikeuksien arvioinnin kohdalla esityksessä keskitytään lähinnä ruotsin- ja saamenkielisiin palveluihin. Esityksen mukaan valtion aluehallinnon uudistuksella ei ole arvioitu olevan vaikutuksia muiden kieliryhmien osalta. Yhdenvertaisuusvaltuutettu toteaa, että muun muassa maahanmuuttajataustaiset henkilöt ovat haavoittuvassa asemassa Suomen työmarkkinoilla, joten olisi tärkeää varmistaa, että työsuojeluviranomaiset pystyvät palvelemaan myös heitä, jotka eivät osaa suomea tai ruotsia.
Yhdenvertaisuuslaki ei ole päivitettävien säädösten joukossa. Tältä osin yhdenvertaisuusvaltuutettu haluaa kiinnittää huomiota siihen, että uudistuksen yhteydessä tulisi tarkastella olisiko työsuojeluviranomaisia koskeva yhdenvertaisuuslain 22 § päivityksen tarpeessa.
Tiivistelmä lausunnon päähuomioista
Yhdenvertaisuusvaltuutettu pitää ehdotettua uudistusta kannatettavana. Uudistuksella on mahdollista keskittää työsuojeluviranomaisten syrjintälainsäädäntöä koskeva osaaminen. Muun muassa resursseja tulee varata vähintään nykyisen määrän verran, jotta asiakkaiden oikeusturvan taso ei heikkene jatkossa vaan pysyy ennallaan.
Helsingissä 28.8.2024
Yhdenvertaisuusvaltuutettu, Kristina Stenman
Erityisasiantuntija, Eeva Tupi
30.08.2024