Yhdenvertaisuusvaltuutetun lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi ulkomaalaislain muuttamisesta (kansainvälinen suojelu)
Yhdenvertaisuusvaltuutettu esittää yleisesti huolensa turvapaikkamenettelyn tehostamista ja säästöjä tavoittelevista lainsäädäntömuutoksista, mikäli muutoksissa ei ole riittävästi ja asianmukaisesti huomioitu muutosten mahdollisia vaikutuksia turvapaikkamenettelyn laatuun.
Turvapaikkamenettelyn tehostaminen ja puhuttelupöytäkirjan läpikäyminen
Uudistuksia, joilla tavoitellaan turvapaikkaprosessin tehostamista huomioimatta tehostamisen vaikutuksia prosessin laatuun ja näin myös uusintahakemusten määrään, ei tule uudelleen tehdä. Sen sijaan turvapaikkamenettelyä voidaan ja sitä tulee edelleen kehittää, jotta kansainvälisen suojelun tarve ja henkilön mahdollinen haavoittuva asema tunnistetaan jo ensimmäisen turvapaikkahakemuksen käsittelyn yhteydessä. Turvapaikanhakijan haavoittuvan aseman ja kansainvälisen suojelun tarpeen tunnistaminen, selvittäminen ja hyväksyminen tosiseikaksi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa turvapaikkaprosessia tehostaa menettelyä niin ajallisesti kuin inhimillisestikin, säästäen näin myös viranomaisresursseja ja vähentäen uusintahakemusten tekemisen tarvetta. Yhdenvertaisuusvaltuutettu katsoo, että ehdotettua muutosta turvapaikkapuhuttelun pöytäkirjan tarkastamisesta ei tule tehdä. Muutos heikentää olennaisesti turvapaikkamenettelyn laatua ja turvapaikanhakijan oikeusturvaa.
Matkustusasiakirjan kelpoisuusalueen rajaaminen ja kansainvälisen suojeluaseman lakkauttaminen
Yhdenvertaisuusvaltuutettu kiinnittää huomiota esitysluonnoksen ehdotuksiin liittyen kansainvälistä suojelua saaneen henkilön matkustamiseen siihen maahan, josta pakeni, ja jonka ulkopuolelle jäi vainon pelosta. Ehdotukset liittyvät suojeluaseman lakkauttamiseen ja toisaalta matkustusasiakirjan kelpoisuusalueen rajaamiseen. Kuitenkin esitysluonnoksessa tunnistetaan, että matkustamiselle entiseen kotimaahan voi olla paikoin painavia henkilökohtaisia syitä siitä huolimatta, että maa lähtökohtaisesti on henkilölle vaarallinen.
Arvioitaessa kelpoisuusalueen rajaamisen ja lakkauttamisharkinnan vaikutuksia perhe-elämän suojaan tulisi vaikutustenarvioinnissa huomioida myös yhteisvaikutukset suhteessa esimerkiksi kansainvälistä suojelua saaneiden henkilöiden perheenyhdistämistä koskeviin rajoituksiin. Mikäli osaan kansainvälistä suojelua saaneista ihmisistä tulevaisuudessa kohdistuu kahden vuoden asumisaikavaatimus oleskeluluvan saamisen jälkeen ennen perheenyhdistämisen hakemista, voi erossaolo omasta perheestä pitkittyä merkittävästi. Jos samanaikaisesti matkustusasiakirjan kelpoisuusaluetta rajataan, voidaan käytännössä estää kansainvälistä suojelua saaneen ihmisen mahdollisuus useaan vuoteen edes lyhyen vierailun muodossa tavata perheenjäseniään. Olennaista tältä osin on varmistaa, että rajoittamatonta kelpoisuusaluetta koskevaa poikkeusta sovelletaan ihmisoikeusmyönteisesti ja tähän myös ohjataan lain esitöissä selvästi. UNHCR:n käsikirjassa pakolaisuuden määrittämisen menettelyistä ja kriteereistä on esimerkiksi eroteltu vierailu tapaamaan vanhoja ja sairaita vanhempia pidempiaikaisesta tai toistuvasta oleskelusta. Valtuutettu suosittelee myös harkitsemaan poikkeuksellisen painavan syyn sijasta lievempää sanamuotoa kelpoisuusalueen rajaamista koskevan poikkeuksen soveltamiselle ihmisoikeusmyönteisen lainsoveltamisen tukemiseksi.
Maastapoistamispäätösten täytäntöönpanokelpoisuus kansainvälistä suojelua koskevissa asioissa
Hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetaan kansainvälistä suojelua koskevien karkottamispäätösten osalta, että niiden täytäntöönpanokelpoisuutta muutettaisiin vastaamaan käännyttämispäätösten täytäntöönpanokelpoisuutta. Yhdenvertaisuusvaltuutettu toteaa, että sisäministeriössä on vireillä lainsäädäntöhanke, jossa tarkastellaan yleisesti käännytystä ja maasta karkottamista koskevaa säädöspohjaa. Valtuutettu ei pidä perusteltuna, että erillisenä muutettaisiin nyt kansainvälistä suojelua koskevin osin täytäntöönpanokelpoisuutta koskevia säännöksiä.
Lue lausunto kokonaisuudessaan: Yhdenvertaisuusvaltuutetun lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi ulkomaalaislain muuttamisesta (kansainvälinen suojelu) (PDF)
31.01.2025