Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle luonnoksesta hallituksen tasa-arvo-ohjelmaksi 2024–2027
Ohjelmassa tulisi kiinnittää huomiota yhteiskunnan digitalisaatioon ja sen sukupuolivaikutuksiin yhteiskunnan eri sektoreilla. Esimerkiksi tekoälyn hyödyntämisellä on merkittäviä vaikutuksia tasa-arvoon, koska tekoälyn edellyttämä data saattaa sisältää sukupuolivinoumia. Tiedon ja tekoälyn hyödyntämistä sekä digitalisaatiota koskevissa päätöksissä tulisi varmistaa tehokkaat yhdenvertaisuus- ja sukupuolivaikutusten arvioinnit ja arvioinnin pohjalta tulisi pyrkiä tekemään päätöksiä, jolla edistetään tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
Ohjelmassa tulisi näkyä seksuaali- ja lisääntymisterveyden ja -oikeuksien edistäminen. Kokonaisvaltainen seksuaalikasvatus, joka alkaa jo varhaiskasvatuksessa ja jossa huomioidaan jo lapsuudessa alkava digitaalinen vuorovaikutus tulisi ymmärtää keskeiseksi sukupuolten tasa-arvoa ja hyvinvointia lisääväksi keinoksi. Koulutus, kasvatus ja valistus ovat avainasemassa myös sukupuolistunutta väkivaltaa ennaltaehkäisevässä työssä.
Naisiin kohdistuva, lähisuhde- sekä muu väkivalta
Yhdenvertaisuusvaltuutettu katsoo lausunnossaan muun muassa, että:
- Väkivaltaisen vastaisen työn rakenteista on säädettävä lailla
- Rikoslakia tulisi tarkastella kattavammin sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta
- Pakottavasta kontrollista säädettävä erilliskriminalisointi
- Tasa-arvo-ohjelmassa huomioitava EU:n naisiin kohdistuvan väkivallan ja perheväkivallan vastaisen direktiivin vaatimukset. Suomella on kolme vuotta aikaa panna EU-direktiivi täytäntöön. Myös tasa-arvo-ohjelma ulottuu vuoteen 2027. Valtuutettu ehdottaa, että direktiivin kansallinen täytäntöönpano otettaisiin osaksi tasa-arvo-ohjelmaa.
- Järjestöjen rooli uhrien tukipalveluiden tuottajana on tunnistettava paremmin
Institutionaaliset rakenteet
Suomessa ei ole kattavaa tietoa naisiin kohdistuvan väkivallan yleisyydestä, sen eri muodoista ja väkivallan aiheuttamista seurauksista. Tietoa naisiin kohdistuvasta väkivallasta ja sen vastaisesta työstä on kerättävä eri lähteistä. Yhdenvertaisuusvaltuutettu painottaa, että tiedonkeruuta ja tietojärjestelmiä on kehitettävä.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu katsoo, että poliisin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöhön on panostettava. Valtuutettu pitää tärkeänä, että poliisin tietoisuutta eri vähemmistöistä lisätään ja eri ryhmien luottamusta poliisiin vahvistetaan. Valtuutettu kannattaa koulutuksen järjestämistä etnisen profiloinnin kiellosta. Poliisilta vaaditaan erityistä ammattitaitoa kohdata lähi-suhdeväkivalta-, seksuaalirikos- tai kunniaan liittyvän väkivallan epäilyssä asian-omistaja. Rikosprosessin toimijoiden kouluttaminen lähisuhdeväkivallan ja erityisesti parisuhdeväkivallan erityispiirteistä on auttanut ymmärtämään väkivallan osapuolien toimintaa ja heidän yleisesti käyttämiä selityksiä tapahtuneesta.
Tasa-arvon vahvistaminen työelämässä ja työn ja perheen yhteensovittamisen tukeminen
Maahanmuuttajanaisten ja -miesten työllisyys
Yhdenvertaisuusvaltuutettu haluaa kiinnittää huomiota työmarkkinoilla 2000-luvulla tapahtuneeseen muutokseen, mikä on johtanut epätyypillisten työsuhteiden, kuten vuokratyön sekä nollatuntisopimusten yleistymiseen. Maahanmuuttajat työskentelevät keskimääräistä useammin juuri epätyypillisissä työsuhteissa. Esimerkiksi vastentahtoinen osa-aikatyö on 2,5–3 kertaa yleisempää työntekijöillä, joiden äidinkieli ei ole suomi tai ruotsi. Maahanmuuttajien työurien on havaittu jäävän keskimäärin melko lyhyiksi ja ansioiden olevan pieniä. Monet heistä tekevät Suomessa aiempaa työhistoriaansa tai koulutustaan vastaamatonta työtä; myös korkeasti koulutetut. Samalla miesten ja naisten työurissa on havaittu olevan suuria eroja.
Epätyypillisillä työsuhteilla ja heikolla ansiotasolla on oletettavia kerrannaisvaikutuksia myös maahanmuuttajataustaisten henkilöiden vanhuusajan köyhyyteen. Lisäksi heikko työmarkkina-asema voi olennaisesti vaikeuttaa yhdenvertaisia mahdollisuuksia hyödyntää perhevapaiden tasapuolista jakautumista käytännössä.
Anonyymi rekrytointi osana yhdenvertaisuuden edistämistä
Tasa-arvo-ohjelman luonnoksessa viitataan anonyymin rekrytoinnin hyödyntämiseen. Yhdenvertaisuusvaltuutettu toteaakin, että anonyymi rekrytointi tulisi kytkeä osaksi laaja-alaisempaa työnantajan yhdenvertaisuuden edistämisvelvoitteen toteuttamista. Tällöin rekrytointikäytäntöjen osalta on kiinnitettävä huomiota rekrytointia suorittavien henkilöiden yhdenvertaisuusosaamiseen sekä yleisemmin rekrytointikäytäntöihin kuten työnhakuilmoitusten monimuotoisuuslausekkeisiin sekä mahdollisuuteen käyttää positiivista erityiskohtelua työyhteisön monimuotoisuuden lisäämiseksi osana yhdenvertaisuuden suunnitelmallista edistämistä.
TE-palveluiden uudistus
Julkisten työvoimapalveluiden järjestämisvastuu siirtyy valtion työ- ja elinkeinotoimistoilta kunnille ja kuntien muodostamille työllisyysalueille 1.1.2025 alkaen. Yhdenvertaisuuslaki edellyttää, että viranomaiset, kuten työllisyysalueet, edistävät yhdenvertaisuutta tavoitteellisesti ja aktiivisin toimenpitein. Samankaltainen edistämisvelvoite on myös tasa-arvolaissa sukupuolten tasa-arvon näkökulmasta.
Työllisyyspalveluiden rahoitukseen ja resursointiin tehtävien muutosten yhdenvertaisuusvaikutuksia ei ole lainvalmisteluvaiheessa arvioitu riittävästi. Tämän vuoksi työllisyysalueiden sekä niiden ohjauksesta ja valvonnasta vastaavien viranomaisten on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että palveluiden kohdentamisessa huomioidaan asiakkaiden yhdenvertaisuus ja heikommassa työmarkkina-asemassa olevat asiakasryhmät. Työllisyyspalveluita järjestävien kuntien tulee kiinnittää erityistä huomiota siihen, että palveluiden järjestämisessä noudatettavista käytännöistä ja toimintatavoista ei muodostu välillisesti syrjiviä.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu toteaa myös, että rinnakkain työvoimapalvelu-uudistuksen kanssa toteutetaan kotoutumista edistävien palvelujen uudistus. On erittäin tärkeää, että työllisyysalueiden ja kuntien kotoutumista edistävien palvelujen yhteistyö muotoutuu tiiviiksi ja saumattomaksi, erityisesti kun kotoutumislain uudistuksessa vahvasti korostetaan maahanmuuttajan velvoitteita kotoutumisprosessissa.
Lue lausunto kokonaisuudessaan tästä linkistä (PDF).
18.10.2024